Ett hoppfullt nätverk

Årets första PUG(pedagogisk utvecklingsgrupp)nätverk gick av stapeln i fredags. I fokus stod vad hållbar utveckling är för oss på våra förskolor i dag och vad vi behöver tänka på inför framtiden. Lite som en kartläggning av vårt egna kunnande och våra tankar som pedagoger i starten av det nya projektet. Pedagogerna jobbade med reflektionsfrågor i mindre grupper och diskussionerna gick i hoppets tecken. Något vi är helt eniga om är nämligen att det är viktigt att fylla våra barn med framtidshopp och en känsla av att det jag gör varje dag faktiskt gör skillnad. När man talar om hållbar utveckling är det lätt att fastna i diskussioner kring hur illa det är ställt med vår jord och har vi den ingången i arbetet med barnen riskerar vi att skapa en känsla av hopplöshet och skräck. Något som ofta leder till passivitet, att man inte gör något alls för att man kan inte se vad det egna jaget kan göra åt ett sådant stort problem. Vill man skapa framtidshopp hos barnen är det viktigt att tänka på vilka begrepp man använder. Att säga att vi hjälper jorden istället för att rädda den exempelvis.

Vi fastnade också i diskussioner kring social hållbarhet och att det nog bör ses som primärt att uppnå. Människor behöver må bra i sig själva och ha goda relationer till andra, ett starkt socialt skyddsnät för att orka värna om resten av omvärlden. Värdegrundsfrågor på förskolan är starkt kopplade till social hållbarhet

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*